Érdekes (és bevallom: számomra egy kicsit értelmezhetetlen) hírre bukkantam az Inforádió honlapján. Segítsetek nekem megérteni, mi a lófaszt jelenthet, mert azt, amit első blikkre sugall, akkora hülyeségnek tartom, hogy csak úgy dübörög.


Először is álljon itt az a bekezdés a ma reggeli cikkből, amire felkaptam a fejem:

Határainkon elsősorban Záhony közúti határátkelőhelyen várható 60-120 perces forgalomtorlódás a hétvégén a személyforgalomban, belépő és kilépő irányban. A várakozási időt növelheti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által a jövedéki termékekkel való visszaélés megakadályozása érdekében bevezetett új intézkedés, miszerint számítógépes nyilvántartást vezetnek a személyautók üzemanyagszintjéről, illetve a külföldön megtett távolságról.

Ti értitek? A rádió mellesleg az ORFK honlapjáról vette a hírt.

Lássuk, milyen lehetőségek vannak. Nem sok, csak kettő.

1.) Magyar rendszámú kocsik

A határátkelőhelyeken a NAV emberei megállítják a személygépkocsikat, ellenőrzik a kilométeróra állását, továbbá azt, hogy hány liter üzemanyag van a tankban. Ezeket akkurátusan feljegyzik, majd további jó utat kívánnak.

Majd ugyanezt megismétlik, amikor az ember hazaérkezik: kilométeróra, üzemanyagszint.

És? ÉS?!

Ha üres tankkal mentem ki, külföldön megtettem 10 kilométer, majd teli tankkal visszajövök, az milyen jogszabályt sért? Csak kérdem. Hol van leírva, hogy turistaként nem tankolhatom tele a kocsimat külföldön?

Persze ha egy tankerrel, vagy három darab, egyenként 200 literes hordóval játszom el ugyanezt, az már joggal lehet gyanús, de egy 50 literes tankkal?!

És ha ez sért valamilyen törvényt, akkor mi a büntetés? Tényleg érdekelne.

Ez az intézkedés csak az ukrán határon van? Vagy a szerbek és a horvátok felé is? Vélelmezem, EU-n (pláne a schengeni övezeten) belül ez kivitelezhetetlen.

2.) Külföldi rendszámú kocsik

Bejön az ukrán (szerb, horvát) kocsi, ellenőrzés, stb., majd amikor kifele megy, ismét. Hoppá, üres a tankja, pedig tele volt, amikor belépett, és nem tett meg, csak 28 kilométert!

Kérdezi a finánc:

- Tessék mondani, hun a nafta?

Az ukrán (szerb, horvát) szomszéd ránéz és azt mondja:

- Hát képzelje, nem leszívták valami bűnözők..?! Nem, nem tettem feljelentést, mert nincs nekem erre időm, sietek haza. Miért, önöknél kötelező feljelentést tenni?

Vagy:

- Képzelje, őrmester úr, elfolyt a benzinem. Amilyen hülye vagyok, most vettem észre, hogy szivárog a tankom. Rohanok haza megjavíttatni!

Vagy:

- Hát az a helyzet, hogy az úton több, üzemanyag nélkül maradt autóst is kisegítettem. Miért, önöknél ez tilos?

Szóval nem értem, na. Arról nem beszélve, hogy a bűnösség (?) bizonyítása mindig a hatóság feladata,  a sima gyanúval a finánc fix kitörölheti a seggét - már ha ezek a régimódi alapszabályok még érvényesek egyáltalán.

És csak úgy mondom: az ilyen hatósági intézkedések a régi szép időket idézik, amikor a román határokon tényleg ellenőrizték a külföldi autók üzemanyagszintjét, nehogy úgy távozzanak a Kárpátok Géniuszának hazájából, hogy több benzin van bennük, mint amennyivel érkeztek.

A csempészeket, seftelőket, ügyeskedőket, nagyban üzletelőket persze seggbe kell rúgni, ebben egyetértünk. De a kisembert, a maga nyomorúságos ötven literes tankjával..? És azt is feltételezem, hogy nem százezrek lépik át naponta a határt Záhonynál.

Tényleg nem okoskodni akarok; lehet, hogy a hír félrevezető vagy hamis. De ha nem, akkor csak annyit kérdezek a NAV illetékeseitől, hogy:

a.) tényleg van erre emberük?

b.) tényleg kivitelezhetőnek tartják az egészet?

c.) a befelé vagy a kifelé utazókra figyelnek oda inkább?

d.) a hazai piacot és az olcsó magyar üzemanyagot (ha-ha) védik a galád külföldiektől, vagy arra akarják kényszeríteni a határövezetben élő magyar autósokat, hogy minden körülmények közepette inkább a hazai ≈370 forintos üzemanyagból tankoljanak, és ne az  olcsóbb ukránból?


e.) nem mennének a picsába?

(Kérdem mindezt én, aki az ország közepén lakom, tehát abszolút nem vagyok érintett a dologban; nekem ugyanis semmilyen körülmények közepette nem éri meg azért elmennem Munkácsra, hogy tankoljak.)

Egy utolsó kis lista, csak erős idegzetűeknek:

A benzin hazai kiskereskedelmi árának összetevői (2011. január 17-i állapot):

20 % - ÁFA

34 % - Jövedéki adó

1 % - Kőolajkészletezési díj

3,8 % - Kiskereskedelmi árrés

4,6 % - Nagykereskedelmi árrés

36,6 % - Termelői ár

A bejegyzés trackback címe:

https://osztgyunamigyun.blog.hu/api/trackback/id/tr102604546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.01.22. 11:38:51

Hát mi lenne szebb jutalom a végvári vitézeknek annál, hogy a kocsinkénti két-háromszáz forint jatt beszedése helyett írogassák a rendszámot, meg a tankot. Mintha nem tudnák, hogy egy rendes csempészautóban pont annyit mutat a szintjelző, amennyit kell.
Ezt valami alhadnagyból kreált főtábornok, vagy segédreferensből kreált főosztályvezető találta ki, mert jobb dolga nem volt. Amúgy meg ha drogbáró lennék, az üzemagyag-razzia ideje alatt tonnaszám hoznék be drogot, akár raktárra is, hiszen mikor jöhetnének át simábban a futáraim, mint amikor az összes felbaszott agyú vámos lelkesen rendszámot írogat. Egy sima, tiszta kocsival, egyszerűen sportszatyorban átjön a cucc...

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2011.01.22. 11:47:18

@Professor Pizka:

De bazmeg, az Inforádió egybekezdéses hírén kívül erről még semmit nem olvastam a médiában. Senkinek nem tűnt fel, mekkora faszság?!

brutuska 2011.01.22. 12:52:27

De, feltűnt. Félévente járok arra, néha három havonta, és mikor ezzel szaroznak, miközben sor van, akkor feltűnik. Vagy amikor 5 kocsi áll a sorban, de nem megy, mert a határőr szerint azt a parancsot kapták, hogy húsz percig "kell" vizsgálni egy kocsit, és a parancsnok figyel az ablakban, így nem tehet semmit. Nem az ukránok, hanem a Magyar köztársaság határőrsége. Spec. Záhonynál ők a bunkóbbak.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2011.01.22. 13:18:50

@brutuska:

"...a Magyar köztársaság határőrsége."

Ilyen már két éve nincs. Ők a Magyar Köztársaság Rendőrsége :-)

És azt mondod, hogy régóta folyik ez a kilométeróra-felírás és üzemanyagszint-ellenőrzés?

ZON 2011.01.22. 15:22:31

Előírja-e jogszabály, hogy a jármű kilométer-számlálójának működnie kell?
Műszaki vizsgán feltétel a működöképessége?

csöcsfej 2011.01.22. 15:33:08

@csurtus: Kábé sengen óta.
Múltkor Röszkén nyilván a honi kolléga, mert nem azt hazudtam, hogy naplementét mentem nézni hanem tankolni. Fél órát szarakodott úgy hogy a csomagtartóban a kötelezőn kívül össz-vissz egy kerékulcs volt. Közbe folyamatosan azt ismételgette mint Bétmen, mennyi a benzin most? mhm,mhm, mennyi a benzin most? apjuk faszát

csöcsfej 2011.01.22. 15:37:38

@csöcsfej: még csak annyi, irogatás csak Záhonynál volt/van.
Közben egész Nyírkó 250-ért tankol, meg 350ért cigizik, annyira hatékony ez az egész.

the_line 2011.01.22. 15:47:10

Ilyen már régóta van. Aki rendesen nyomatja a benzinezést, annak persze elérhetőek a bontóból való buherált kijelzők, mutatók és műszerfalak, amelyeket simán állítgathatsz. Aki csak hétvégente kijárna, azt meg tudják szivatni / vissza tudják tartani. Nekik az opció a "magánkutaknál" való tankolás, az ukrán ár felett , a magyar alatt kb félúton. Aki üzletre hoz be, azok sem feltétlenül a 200literes átalakított tankos régi amerikai SUVos nagyhalak, bőven van olyan, aki csak heti 2-3X 50 literesbe hoz be, hogy aztán 1-2 fix kuncsaftnak eladja. Sajnos sokan egyenesen rákényszerülnek, ennél jobb - vagy egyáltalán más pénzkereseti- és munkalehetőség 100 km-es körben nincs...

lüke 2011.01.22. 15:52:55

végre egy értelemes blog, ahol nem szitkozódnak

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2011.01.22. 16:00:24

Honnan tudják literre, hogy mennyi van a kocsim tankjában?

Nekem egy 20 éves verdám van, és kurvára össze-vissza mér az üzemanyagszintjelző... Mármint, most már még, mert tettem bele egy jót. Addig valahol a skála alján bóklászott tele tankkal is.

Gratulálok. Külföldön teletankol, stekker le, potival beállítani rajta, hogy mennyire legyen a tank, és irány haza. Kár, hogy nekem is messze a határ...

brutuska 2011.01.22. 16:02:12

A schengeni csatlakozas ota, ezert nem ertettem, miert uj ez a hir.

Yeto 2011.01.22. 16:02:33

Emlékszik valaki amikor a mostani kormány kb 250 ftos benzinárnál azon pityergett hogy hej de magas és csökkenteni kellene a jövedéki adót? Meg kiváncsi lennék még hogy hány országban kell még a jövedéki adó után áfát fizetni, Magyarisztánon kívül.

a-kis-herceg 2011.01.22. 16:05:21

hát. már lehet hogy megéri neked is... annyira nem nagy ország... viszont az üzemanyag annyival drágább. régi szép határ emlékek.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.01.22. 16:10:39

Én nem tudom, hogy igaz-e a hír, igazából nem is érdekel, mert én is messze lakom az Ukrán határtól, de az biztos, hogy aki ennek a NAV-nak a logóját "megtervezte" és annak is aki elfogadta, kifizette, annak a keze törjön le, de vállból.

Hát, hogy néz már ez ki? Nem vagyok egy designer, de ettől szebbet sz@rok!

szanalmas 2011.01.22. 16:12:18

Most képzeljük el a azt a helyzetet, hogy a belépő ukrán autó benzinszintjelzője minimumon áll, és a NAV-os kérdésre azt feleli az ukrán autós, hogy igen tudom, tankolni jövök Magyarországra, hogy hozzájáruljak a magyar költségvetés javításához. Ahaha.

a-kis-herceg 2011.01.22. 16:13:21

mellesleg az ÁVH logoja nagyon jóóóó

két kasza (penge nyél nélkül) és közte az ország címere...

csak vszínű nem védelmezni, mert az élükkel befelé.

a-kis-herceg 2011.01.22. 16:14:41

@klarky: én mindig mondtam hogy magyarban a pecsét készítők és a fejléc-logó ipar nagyon erős LOBBI...

is 2011.01.22. 16:32:24

nemrég volt index cikk. 80 literes tank, naponta kettőt fordulnának. mondjuk 10 liter el is fogy, akkor csak 150 litert tudnak naponta eladni, az árkülönbözet 150Ft literenként, azaz 22500Ft. meg is kell érte dolgozni, szó se róla, csak adót felejtenek el fizetni utána. úgy meg havonta, csak 20 munkanap alatt 450 000Ft. netto.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.22. 16:43:20

@csöcsfej:
@brutuska:

Elhiszem nektek, de én kábé kéthetente megyek át Romániába, és eddig egyetlen egyszer sem nézték vagy kérdezték meg, mi újság a kilométerórámmal vagy az üzemanyaggal.

Pedig odaát még most is olcsóbb a benzin, igaz, már nem akkora a különbség, mint mondjuk egy-két éve.

És az is igaz, hogy Románia EU...

Nem tudjátok, Szerbia felé ugyanez a helyzet?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.22. 16:47:59

@klarky:

Ide a rozsdás bökőt, hogy valaki súlyos százezreket szakított a logóért...

a-kis-herceg 2011.01.22. 16:53:39

@tiboru: ahh dehogy. ez már nem az a világ. ez régen volt. azóta minden más...

képzeljétek régen voltak olaj ügyek is... szőkítés. de nem is volt....

film.indavideo.hu/video/f_hajonaplo_a_rejtveny

Alapvető élelmiszer 2011.01.22. 16:56:03

Az lesz majd az igazán durva világ, amikor Románia belép a Schengeni-rendszerbe, onnantól kezdve a határ bárhol, bármikor átjárható lesz.

Amúgy meg ezzel megint a kisembereket baszogatják, elhiheted, aki ebből komolyan megél, az már kilóra megvette a záhonyi fináncokat. Itt megint olyanokon csattan az ostor, aki esetleg a szomszédnak hébe-hóba leszívja a tankot.

nick066 2011.01.22. 17:04:14

BUZINAV 1.69 tipusú üzemanyag szintjelzőt befolyásoló elektronikus kütyük eladók. Egy tekerés (potméter) a műszerfal alatt, és a kivánt szintet mutatja a műszer !

szávó 2011.01.22. 17:49:40

@tiboru: Én dízeles vagyok, és 2 órája toltam tele a kocsim 50 lityis tankját
302.50 ért szerbiai MOL kúton.Csak az érdekelte a fináncot , cigi van-e nálam.
Közel 50 ft-tal olcsóbb a dízel kint mint itthon.

the_line 2011.01.22. 17:52:24

@a-kis-herceg: A régi APEH logó ennél is komolyabb volt, a pénzfaló Pacmant ábrázolta:) Hát azt se semmi volt kitalálni...

pcforum.hu/site.pc/text/quicknews/12355/apeh-logo-pic.jpg

Szótárkezelő 2011.01.22. 17:56:35

Munkámból adódóan sokszor megfordulok a magyar-ukrán határon. A történet egyszerűen nevetséges, vagy inkább felháborító. A magyar autós kezébe nyomott szerencsétlen papírfecnin van ugyan jogszabályi hivatkozás, nem is egy, de egyikben sem szerepel - utánanéztem - hogy valahol fel kellene tüntetnem azt, hány kilométert mutat a kilométerórám és hány liter üzemanyag van a tankomban. A magyar-ukrán határátkelőhelyeken ez régi gyakorlat, nem "innentől kezdve" kell megadni az adatokat. Magyarország határain egyetlen másik országgal sem működik ez a rendszer, annak ellenére, hogy vannak még olyanok, akik nem tagjai a Schengeni Egyezménynek, sőt, az Európai Uniónak sem. A gyakorlat valószínűleg személyiségi jogokat sért és kíváncsi vagyok rá, mikor fog valaki ebből egyszer botrányt csinálni. Annál is inkább, hogy csak egy ország esetében alkalmazzák.

szávó 2011.01.22. 18:12:55

@a-kis-herceg: azaz : nincs szmokingom
susogós szabadiruhában és makkoscipőben járok :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.22. 18:34:02

@szávó:

Nem rossz, köszi... Legközelebb asszem én is arra kerülök, ha Szeged felé megyek (dettó dízelesként) :-)

lifelike 2011.01.22. 18:40:31

pitiáner egy ország vagyunk
tolvajokból adócsalókból ügyeskedőkből sikkasztókból épült vezetéssel

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.01.22. 19:15:05

@csöcsfej: majd pont a szerencsétlen őstermelők fogják tankolni a belarus traktort a vépóver gázolajjal. Na az szürreális lenne.

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.01.22. 19:23:55

csurtus: "De bazmeg, az Inforádió egybekezdéses hírén kívül erről még semmit nem olvastam a médiában. Senkinek nem tűnt fel, mekkora faszság?!
"

A Te hibád!
Miért em jársz mifelénk a blogokon! :)

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.01.22. 19:32:45

@Szótárkezelő: tévedsz.
Van jogszabályi háttér.
Évek óta SZÍVATOM a magyar vámosokat nyíltan pofátlanul.
Volt időm tájékozódni.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.22. 19:40:22

@Tűzfal:

Oszd meg velünk az érdekességeket!

vomit 2011.01.22. 21:16:07

par eve az akkori geniuszok unios szabalyokkal kapcsolatos szoveg(felre)ertelmezesi problemai miatt (behozhato az EU-ba 10 liter benzin) az egesz tank 10 liter feletti tartalmat meg akartak vamolni.

Benzinadó a határokon?
index.hu/gazdasag/magyar/benz1029/
"Az ötletgazdák az uniós határok nyitott voltát ostorozzák, és milliárdos bevételeket vizionálnak."

Mégsem lesz benzinadó
index.hu/gazdasag/magyar/benz1103/
"A gazdasági bizottság által csomagban benyújtott javaslat érvként citált egy uniós szöveget [4], ám azt a készítők valószínűleg félreértették. A "10 liter" kifejezés valóban szerepel benne, mégpedig a harmadik (nem uniós) országból pótkannákban hozott üzemanyag mennyisége lehet legfeljebb ennyi. Egy sorral előbb ott áll, hogy a gyári tank tartalma mindenképpen szabadon behozható az EU területére. "

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.22. 23:34:24

@vomit:

Akkor a NAV-os köcsögöknek először is ajánlani kéne az EU-s jogszabályok böngészését.

És mindazoknak is, akiket ezek a bunkók meghurcolnak 30-50 liter ukrán benzin "importjáért"

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.01.23. 01:12:50

@tiboru: ez a benzinező-szívatás amúgy a B lap gyártáshoz hasonló dolog. Ott vannak, mindenki tudja miért járnak át. A benzinár hektikus volta miatt nem települt még rájuk akkora maffia mint a prostitúcióra meg a drogbizniszre.
Amúgy Záhonynak a mi keleti kikötőnknek kellene lennie vagy mi, ehhez képest a napi csnecselést bonyolítja. Mondjuk ez ellen a felíró cetli nem használ. De addig is csinálnak valamit, a csuklóztatásnál ez is jobb.

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.01.23. 07:51:57

@Professor Pizka: "belarus traktort"

Kis adalék az eljárásokra:

Szánt a paraszt a gázolaj meghajtású traktorral, rotty, megjön a NAVH (leánykori nevén:VPOP)és a szántón ellenőrzi, milyen naftával teszi.

Útszéle, labor kocsi, ha lehet KRESZtelenül parkolva. Kis és nagy teherautó, mezőgazdasági erőgép kiemel, és naftavizsgálat következik.

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.01.23. 08:08:28

@ColT: Ha a tisztelt vámos úrnak a szóban elvégzett kockázatelemzés alapján "gyanús" vagy, akkor kiállít másodlagos vizsgálatra.

Itt ha nincs kedve dolgozni, vagy felülbírálja a kollegát a másik átok, akkor csak immel- ámmal, ha komolyan veszi, akkor darabokra szedi a kocsidat.
Természetesen a legritkább az a felállás, hogy autószerelő vagy karosszériás a vámos.

A "kispapíron" már nyilatkoztál, hogy X liter benzined van a tankban. Ha ez nem stimmel az üzemanyag leeresztése után, akkor te jövedéki adósértő vagy.

Szómagyarázat:
"kockázatelemzés" szóban faggat, hogy "hova tetszik menni?"
Ebből következtet arra, hogy milyen rizikó csoportba tartozol. Melyik településre tartasz, akkora kockázatot jelentesz, mert vannak közismerten sokáig ebből élő települések.

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.01.23. 08:14:40

@Tűzfal:
"Évek óta SZÍVATOM a magyar vámosokat nyíltan pofátlanul."

Nyilatkozat:
alulírott "Tűzfal" kijelentem, hogy soha nem vettek fel még csak jegyzőkönyvet sem velem szemben a vámszervek.
A fenti megállapítás (szívatom) azzal a kitétellel igaz, hogy a Magyar Köztársaság törvényeit betartva minden esetben élek a számomra biztosított jogokkal határátkelés közben.
Élek azokkal a pszichológiai tapasztalatokkal, melyeket alkalmazva törvényes kereteken belül helyre tudom tenni az önmagától, hatalmától megrészegült vámtisztet.

Tűzfal

Most jutott eszembe, hogy élénk érdeklődéssel tájékozódnak, ha erre tévednek, akkor nehogy úgy értelmezzék könnyelmű hozzászólásomat, hogy szabálysértő vagyok!

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.01.23. 08:17:33

@is:
Ma már keveseknek adatik meg ez a felvázolt lehetőség!
Ehhez a "kispapír"on szereplő adatok rögzítése mellett csak úgy van lehetőség, hogy a vámos nem rögzíti valakinek az adatait. Mint tudjuk, ilyen nem fordulhat elő!

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.01.23. 08:19:15

@Szótárkezelő: A belinkelt posztban erre ha jól emlékszem, részletes magyarázatot kapsz!

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.01.23. 08:29:04

Most mennem kell.
Bocs, hogy nem írtam konkrét sztorikat, még keressetek rá a szon.hu-ra.
Az elkobzott Passat most a divat.
Ha valaki rákeres és talál, akkor feltétlenül olvasson bele az ottani hozzászólásokba is.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.01.23. 10:22:42

@Tűzfal: meg a mélységizés kisarnál meg ugornyánál a hídon...
Mondjuk ott nem annyira a benzinezőkre mennek.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.01.23. 10:24:29

@Tűzfal: engem még schengen előtt Hegyeshalomnál is szedtek szét cigit keresve. A nyíregyházi kocsi miatt.

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.01.23. 11:38:36

@Professor Pizka:
Artabán írt erről, nem megnevezve a kisari hídfőt!
Ott volt divat előugrani, de a tivadari oldalon javasoltam is a drága vámos úrnak, hogy ha sokáig akar élni, akkor ne ugráljon kanyarban legközelebb elém, mert mindkettőnknek gondja lesz belőle.

Meglepetésemre elnézést kért és további jó utat kívánt vizsgálat nélkül!